Wednesday, March 19, 2014

Mengenal ikan Kod


Ikan Kod ialah salah satu jenis ikan dari genus Gadus, famili Gadidae yang hidup di samudera. Terdapat berbagai jenis kod. Kod merupakan spesies yang penting untuk pemancingan profesional. Ikan kod merupakan salah satu jenis ikan yang banyak dimakan. Hati ikan kod diproses untuk memproduksi minyak hati kod. Bersama dengan ikan haddock dan plaice, kod merupakan salah satu ikan yang umum dijadikan fish and chips.
Ikan kod telah diperdagangkan semenjak masa bangsa Viking. Ikan kod termasuk jenis ikan yang sangat mudah berkembang biak. Dalam sekali bertelur, induk betina bisa menghasilkan jutaan telur. Hal ini menyebapkan populasi ikan ini melimpah di lautan.

Ikan kod dari genus Gadus memiliki tiga sirip punggung dan dua sirip anus yang membulat. Sirip pelvis berukuran kecil dengan ujung yang memanjang dan berada di bawah penutup insang. Matanya berukuran sedang. Kod memiliki garis putih yang memanjang sepanjang tubuhnya dari insang hingga ekor. Berat rata-rata ikan kod adalah antara 5-12 kg, namun spesimen berukuran 100 kg pernah ditangkap. Kod Pasifik umumnya berukuran lebih kecil dari Kod Atlantik, dan berwarna lebih gelap.

0 komentar: